Un sfat foarte util!

În urma întrebărilor primite din partea mai multor fotografi, am considerat că ar fi de mare ajutor dacă aș descrie un mic pont de completare a documentelor pdf. Există mai multe variante: deschiderea documentului pdf în Photoshop și rasterizarea lui la o rezoluție de cel puțin 150 ppi, format A4 și inserarea textului cu unealta de text. Semnătura va fi inserată ca imagine sau creată cu mouse-ul sau cu o tabletă grafică. O altă variantă este tipărirea documentului, completarea de mână și semnare, apoi scanarea/fotografierea și trimiterea ca jpg. Ambele variante implică trimiterea unui fișier de tip bitmap, cu aspect nu foarte plăcut, dependent de rezoluția de tipărire, scanare sau chiar a fișierului, fiind necesar de a face un compromis în obținerea unui fișier mic raportat la o rezoluție suficientă pentru a fi lizibil.

O variantă profesională de completare, mult mai simplă decât variantele de mai sus, având ca rezultat un fișier pdf de mici dimensiuni, care conține text (deci vector și nu bitmap) fără a altera textele sau vectorii existenți în documentul original o prezint mai jos.

Dacă primim un document pdf pe care trebuie să-l completăm, de exemplu cel de aici, ne asigurăm întâi că avem ultima versiune de Adobe Acrobat Reader (versiunea XI), pe care o descărcăm și o instalăm gratuit de aici. Puteți debifa opțiunea de instalare și a antivirusului McAfee dacă nu o doriți. Pentru cei care au deja versiunea X, pașii sunt identici.

Deschidem documentul pdf cu acest program. Observăm că în partea din dreapta sus apare o iconiță sub formă de peniță sau în dreapta apare textul ”Completare & semnare” pentru cei care setează programul în limba română. Dați clic pe oricare dintre ele.

(clic pe imaginile de mai jos pentru a le vizualiza la o dimensiune mai mare).

Se va deschide un meniu, în care dăm clic pe ”Ab” și apoi dăm clic în document, pe rând, acolo unde este necesar să adăugăm un text și completăm câmpurile de text cerute:

Pentru adăugarea unei semnături, dăm clic pe butonul ”Semnare” apoi pe ”Adăugare semnătură” dacă nu aveți nicio semnătură setată, pentru a vă crea una:

putem alege să inserăm numele în mod direct (texul rezultat va fi oarecum similar cu cel de mână, putându-se alege mai multe stiluri de scriere) sau alege să o desenăm sau să adăugăm o imagine (o semnătură scanată):

După apăsarea butonului de acceptare, mergem cu cursorul (semnătura creată va ”urmări” cursorul) și dăm click acolo unde trebuie să fie plasată semnătura (putem să redimensionăm semnătura creată):

Putem alege să ”desenăm” semnătura cu mouse-ul sau cu o tabletă grafică sau să inserăm o imagine scanată/fotografiată a unei semnături pe care am făcut-o pe o hârtie, după ce am editat-o pentru ”curățare” fundal și contrast potrivit pentru o vizibilitate bună:

După ce am finalizat completarea documentului pdf cu texte, semnătură și eventuale ”bife” de pus, salvăm documentul, utilizând o sintaxă care va ușura clasificarea conținutului acestui document. Succes la completarea documentului/documentelor pdf!

Profit de acest articol să anunț că mai sunt doar patru zile până la încheierea termenului (12 decembrie) în care se primesc cele două fotografii și borderoul de înscriere (acum deja știți să-l completați!) pentru evenimentul Salonul Fotografului Român! Se anunță o expoziție extrem de interesantă, ținând cont de ceea ce s-a înscris până acum. Detaliile necesare există pe site-ul evenimentului!

Succes!

.

Marcel Eremia, luni 9 decembrie 2013 la 10:30

10 Comments

  • Eu am completat borderoul folosind Inkscape, este un program complex de grafica vectoriala distribuit sub licenta libera si care ruleaza pe toate sistemele de operare importante/

  • Acum asta e! Se admite și cu programul ăla! 🙂

  • A… nici daca vroiam nu-l puteam face cu Adobe Reader X, pentru ca ultima versiune disponibila pentru Linux e 9.5.5 🙂

  • Ahaaa, acum totul este foarte clar! 🙂

  • Pentru posesorii de Microsoft Office 2010 sau 2013, se poate mai simplu:

    – Click dreapta pe fisierul pdf/Open With
    – Raspunde Ok la avertismentele de conversie din pdf in docx
    – Daca s-au deplasat, aseaza la locul lor casutele care vor trebui bifate

    Gata.

  • @Florin State:

    Acum nu știu câți și-au cumpărat licența la acest program și câți l-au înlocuit cu varianta gratuită de OpenOffice… 🙂
    În ceea ce privește ușurința, dacă apar înlocuiri de fonturi și deplasări de căsuțe, deja se cam complică treaba.

    Dar este bine să știm și de această variantă. Mulțam fain pentru sugestie.

  • Era mult mai simplu daca puneati la dispozitie si fisierul in format Word, cum 99% din persoane au Word sau un program compatibil (OpenOffice etc..)..

  • @Tudor: Mulțumesc pentru sugestie.

    Aparent, da, ar fi fost mai simplu. Însă am o experiență nu foarte plăcută în ceea ce privește formatarea individuală dată de cele două programe de editare (MS Word și OpenOffice) de diverse versiuni, pornind de la aceeași sursă. Același document deschis în cele două programe duceau la alterarea formatării documentului.

    M-am bazat pe faptul că formatul pdf este un standard mult mai răspândit…

  • Formatul PDF e foarte raspandit, insa nu a fost gandit pentru a fi editat dupa ce documentul e creat..

  • @Tudor: Nu știu dacă a fost sau n-a fost gândit pentru a fi editat, cert este că în acest moment există soluții de editare a acestui format, într-o variantă extrem de comodă, gratuită, chiar de către cei care l-au creat. 🙂

2 Pingbacks

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.